Vlinderproject

Met het "Vlinderproject" wil Nieuwerkerken het centrum van de gemeente verder gaan vergroenen. Elk onderdeel bestaat uit een kwaliteitsvol in te richten groene ruimte waardoor verschillende doelgroepen elkaar kunnen ontmoeten. De 2 voorgestelde projecten willen verbindend werken naar onze meest kwetsbare groep inwoners, namelijk de ouderen.

Het Vlinderpad

Door het voorzien van een wandellus nabij ons woonzorgcentrum, kunnen deze oudere inwoners een stukje natuur ontdekken. Waar het woonzorgcentrum jaren meer op zichzelf gekeerd was, zoekt het vernieuwde woonzorgcentrum net meer toenadering tot de wijk waarin ze gebouwd is.

Als gemeente kunnen we bijdragen tot een betere sociale samenhang met de woonomgeving door deze rolstoel- en rollatortoegankelijke ingreep. De bewoners van het woonzorgcentrum kunnen door middel van het vlinderpad op enkele 100 meters een stukje topnatuur beleven, waardoor het welzijn van deze inwoners vergroot. Er wordt tevens een rustzone voorzien, zodat een picknick of ergoactiviteit op het platform in de natuur mogelijk wordt voor de bewoners van het woonzorgcentrum.

De Vlindertuin

Aan het gemeentelijk dienstencentrum wensen we een buitentuin te realiseren. Op die manier wordt het mogelijk ook buitenactiviteiten aan te bieden aan onze gebruikers.

We willen deze plek graag zodanig inrichten zodat verschillende doelgroepen elkaar hier kunnen vinden om buitenactiviteiten te organiseren. We willen graag deze plek samen met onze vrijwilligers, gebruikers en omwonenden inrichten op een participatieve manier. Op die manier draagt dit project bij tot elkaar ontmoeten en zet deze plek aan om met elkaar samen te werken.

Naast de reguliere inrichting (niet subsidieerbaar) willen we graag samen met onze bezoekers van het lokaal dienstencentrum en vrijwilligers nadenken over alternatieve inrichtingen (seniorenfitnesstoestellen, kruidentuin of kleine moestuin, petanquebaan,...).

Het Vlinderproject

Het project werd begin 2021 ingediend bij Leader-Haspengouw als subsidieproject. Op 30 juni 2021 werd het project goedgekeurd door het Leadercomité van de Plaatselijke Groep. Ons project draagt daardoor bij aan de programmadoelstelling “bevordering van sociale inclusie, armoedebestrijding en economische ontwikkeling in plattelandsgebieden, met bijzondere aandacht voor het stimuleren van plaatselijke ontwikkeling in plattelandsgebieden” in het kader van het Programma voor Plattelandsontwikkeling in Vlaanderen – periode 2014 – 2020 (verordening (EU) nr. 1305/2013).

Als gemeente hopen we dat de twee kleine projecten een inspiratie kunnen bieden voor het verder inzetten op het vergroenen van onze kern. Heb jij hieromtrent leuke ideeën, bezorg ze ons zeker via ruimtelijke.ordening@nieuwerkerken.be.

Dit project wordt mogelijk gemaakt met de steun van provincie Limburg, Leader Haspengouw en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (HAS20/GG/LEA/02 – het Vlindernetwerk).