Waarvoor kan ik de premie aanvragen?
De Mijn VerbouwPremie dekt een breed assortiment aan renovatiewerken. Mogelijke werken die in aanmerking komen:
- Dakisolatie en -renovatie
-
Nieuwe ramen en deuren
-
Vloer- en kelderplafond isolatie en -renovatie
-
Isoleren van buitenmuren, binnenmuren en spouwmuren
-
Plaatsen van warmtepompen, warmtepompboilers en zonneboilers
-
Bepaalde werken aan binnenmuren, plafonds en een nieuwe trap
-
Vernieuwing van elektriciteit en sanitair
Premiebedragen
Het bedrag van de Mijn Verbouwpremie hangt af van je inkomen en het aantal personen ten laste. Wil je weten over welke bedragen het gaat? Neem dan hier een kijkje.
Belangrijk: Vanaf 1 januari 2025 dalen de meeste bedragen van Mijn VerbouwPremie.
Concreet: enkel wie op ten laatste 31 december 2024 een aanvraag tot een Mijn VerbouwPremie indient, kan een beroep doen op de huidige bedragen van Mijn VerbouwPremie. Doe je jouw aanvraag op 1 januari 2025 of later, dan zijn de nieuwe bedragen van Mijn VerbouwPremie van kracht.
Hieronder in de bijlagen vind je de bedragen van Mijn VerbouwPremie in 2025.
Voor gezinnen uit de laagste- en middelste inkomenscategorie worden de premiebedragen vanaf 2025 lager. Dit maakt het bijzonder interessant om de premie nog dit jaar aan te vragen, vooral als het gaat om grootschalige werken zoals dakrenovatie of het plaatsen van een warmtepomp.
Bijvoorbeeld: behoor je tot de middelste inkomenscategorie en wil je ramen vervangen, dan kan je nu nog tot 3 850 euro premie krijgen. Vanaf volgend jaar is dat maximaal 2 750 euro.
Ook appartementsgebouwen hebben er baat bij dat zowel de algemene premie (die door de syndicus wordt aangevraagd) als de aanvullende individuele premie voor de eigenaars (die daar recht op hebben) nog dit jaar wordt aangevraagd als ze nog aanspraak willen maken op de huidige verhoogde premiebedragen. Dit is van toepassing voor residenties waarvan de werken al werden uitgevoerd of zeer binnenkort worden uitgevoerd.
Wil je een premie aanvragen? Doe het dan nog dit jaar!
Zorg voor de juiste attesten en facturen
Om deze premie online vlot aan te vragen, heb je verschillende bewijsstukken nodig. Die bewijsstukken, zoals specifieke attesten, facturen en offertes krijg je van de aannemer. Attesten invullen en correcte, voldoende gedetailleerde offertes en facturen opstellen behoren tot de normale dienstverlening van je aannemer.
Hoe meer details op facturen en offertes vermeld staan, hoe sneller je aanvraag behandeld kan worden. Wanneer er werken uit meerdere premiecategorieën op eenzelfde offerte of factuur staan, is het belangrijk dat de prijs ervan duidelijk opsplitst is.
Welke info is verplicht op de factuur?
- het adres en bedrijfsgegevens zoals btw-nummer van de aannemer
- factuurnummer en -datum
- werfadres en gegevens van jou als verbouwer
- prijzen exclusief en inclusief btw
- de technische en energetische eigenschappen van de materialen (bv. isolatie, hoogrendementsglas) en/of geplaatste installatie (bv. warmtepomp)
- de oppervlakte(n) van de gerenoveerde constructies (bij dak, buitenmuur, vloer, ramen en deuren)
Opgelet: De facturen die je bij de premieaanvraag moet voegen, mogen op de aanvraagdatum van de premie maximaal 2 jaar oud zijn (24 maanden). Dit geldt zowel voor tussentijdse facturen als voor de eindfactuur.
Meer info over de nodige attesten vind je terug op de website van Mijn VerbouwPremie.
Meer info over bij het aanvragen van premies vind je hier.
Heb je hulp nodig met je digitale premieaanvraag? Maak een afspraak bij ons woonenergieloket Stebo of neem telefonisch contact met hun op via 089 39 16 04 voor kosteloze ondersteuning. Vergeet je e-ID of itsme met pincode niet!