Rationeel water- en energieverbruik

Nieuwe afspraken voor uw wateraansluiting en afvalwaterafvoer

Hoe moet u na een verhuizing uw aansluiting op het leidingwaternetwerk aanvragen? Kunnen eigenaars verantwoordelijk gesteld worden voor de waterfactuur van nalatige huurders? Wat moet u doen om uw afvalwater aan te sluiten op het rioleringsstelsel? Op deze en nog vele andere vragen geeft het nieuwe Algemeen Waterverkoopreglementde cover van de brochure waterverkoopreglement een pasklaar antwoord. Dit reglement bevat duidelijke afspraken over alles wat de levering van leidingwater en de afvoer en zuivering van afvalwater en regenwater aangaat.

 

Eén reglement voor iedereen

Nieuw is dat alle watermaatschappijen en rioolbeheerders in Vlaanderen een dienstverlening bieden die meer op elkaar is afgestemd. Dit gebeurt vanaf 1 juli 2011. Vroeger pasten alle watermaatschappijen en rioolbeheerders hun eigen reglement toe. Het Algemeen Waterverkoopreglement brengt meer eenvormigheid door duidelijk omschreven rechten en plichten, zowel voor de watermaatschappij en de rioolbeheerder als voor de klant.

 

Nieuwe rechten en plichten

Het Algemeen Waterverkoopreglement introduceert enkele nieuwe principes.

 

Regeling voor lekken

Als uw waterverbruik met 50 % is gestegen en met minstens 100 m³, moet uw watermaatschappij u hiervan op de hoogte brengen. Om de oorzaak van het afwijkend hoge waterverbruik op te sporen, kunt u gratis een eerste verkennend controleonderzoek laten uitvoeren. Bij een verborgen lek is onder bepaalde voorwaarden een minnelijke schikking mogelijk.

 

Waarborg tegen afsluiting

Watermaatschappijen kunnen de levering van leidingwater aan een klant niet zomaar stopzetten. Het Algemeen Waterverkoopreglement legt de procedure vast die een watermaatschappij moet volgen voor een afsluiting. De watermaatschappij moet onder andere herinneringsbrieven sturen en een afbetalingsplan voorstellen.

 

Verplichte keuring

 

Bij een nieuwbouw of bij grote werken aan uw leidingnet voor de afvoer van afval- en/of regenwater, moet u een keuring van de privéwaterafvoer laten uitvoeren. Ook bij de aanleg van gescheiden riolering op het openbaar domein, met de verplichting om regenwater af te koppelen op het privédomein, is een keuring verplicht.

Een verzoek tot aansluiting, afsluiting of afkoppeling richt u aan uw rioolbeheerder, die hiervoor bevoegd is.

De keuring van de binneninstallatie van het drinkwatercircuit werd al eerder opgelegd door de watermaatschappijen, en is nu ook opgenomen in het Algemeen Waterverkoopreglement.

 

Watermeter per wooneenheid

Elke nieuwbouw moet per wooneenheid een watermeter krijgen. Voor bestaande gebouwen geldt een overgangsregeling: een gezamenlijke watermeter is nog toegestaan, maar bij renovatie moeten aparte watermeters per wooneenheid worden geplaatst. 

 

Nog vragen?

U kunt de volledige tekst van het Algemeen Waterverkoopreglement nalezen op de website van de Vlaamse Milieumaatschappij www.vmm.be. Een lijst met veelgestelde vragen over het Algemeen Waterverkoopreglement vindt u op www.vmm.be/faq.

 

Hebt u nog vragen? Neem contact op met uw watermaatschappij of rioolbeheerder.

 

Voor algemene informatie kunt u steeds terecht bij het Infoloket van de Vlaamse Milieumaatschappij. Het Infoloket is elke werkdag bereikbaar van 9.00u-12.30u en van 13.30u-16.30u.

 

Infoloket Vlaamse Milieumaatschappij
A. Van de Maelestraat 96
9320 Erembodegem
Tel. 053 72 64 45
Fax 053 71 10 78
info@vmm.be 

 

Putwater drinken? Eerst controleren!


Als je het als drinkwater wil gebruiken, laat dan je putwater controleren op eventuele vervuiling, want zelfs als het er zuiver uitziet en niet riekt, kan er toch iets mee aan de hand zijn dat nare gevolgen kan hebben. Meer info: www.vmm.be/waterloket/gezond-water/putwater-controleren

Spaarzaam met water in de zomer!

Zuinig met drinkwater omspringen

Tijdens warme zomermaanden brengt water de nodige verfrissing. De groene grasmatten en kleurrijke bloemenperken worden rijkelijk besproeid, zwembaden worden gevuld voor een zomer vol waterpret. De Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening staat in onze gemeente elke dag in voor de levering van kwalitatief drinkwater.  Het drinkwaterbedrijf geeft enkele tips om in droge periodes zuiniger met drinkwater om te springen.

  • Een frisse douche is bij warm weer veel doeltreffender dan een lang bad. Een bad laten vollopen vraagt algauw 100 tot 150 liter drinkwater, een hoeveelheid water waarmee je drie keer kan douchen. En met zuinige sproeikoppen, zelfs 5 keer.
  • De grond opharken en hakken is even goed als tweemaal sproeien. Hierdoor breekt u de harde laag. Dat houdt de grond luchtig en vochtig. En dat op die manier het onkruid geen kans krijgt, is mooi meegenomen.
  • Sproei de tuin alleen als het langdurig droog is. Liever 1 keer per week een kwartier, dan elke dag 5 minuten: de planten zullen dieper wortelen en minder gevoelig worden voor de droogte. Dit kan uiteraard ook perfect met opgevangen regenwater. 
  • Begiet uw bloemen en planten op de minst warme ogenblikken van de dag, zoals 's ochtends vroeg of 's avonds laat. Het water verdampt dan niet zo snel. Bovendien voorkomt u beschadiging van de planten, want de waterdruppels kunnen bij zonneschijn als een vergrootglas werken en ze verschroeien. 
  • Besproei uw gazon niet. U zal merken dat het zich na een periode van droogte sneller herstelt dan u dacht.
  • Laat 's nachts de kraan dicht. Geef het drinkwaterbedrijf zo de kans om de watertorens en reservoirs opnieuw te vullen. Zo heb je 's ochtends opnieuw heerlijk fris leidingwater.

Geen reclame, telefonische aanbiedingen, telefoongidsen meer?

We worden om de haverklap bestookt met drukwerken, telefonische oproepen, enkele loodzware telefoongidsen. Onder andere uit ecologisch standpunt, in het digitale tijdperk des te meer, is het nuttig om hier een halt aan toe te roepen. Hieronder enkele manieren om dat met enkele clicks te doen.

 

Geen ongevraagde reclame op naam meer? 

U wenst geen ongevraagde reclame op naam meer te ontvangen via de post of per telefoon, van geen enkel bedrijf dat lid is van de bdma (Belgian Direct Marketing Association)? De Robinson-lijst biedt u de oplossing.

Welke bedrijven zijn lid van de bdma?

Klik hier en ontdek de ledenlijst van de bdma. Or surf naar de bdma website www.bdma.be en klik op de button "Who's who?" op de homepagina.

Hoe werkt de Robinson-lijst ?

Wilt u weten hoe de Robinson-lijst precies werkt? Wat er gebeurt met de gegevens die u opgeeft? Hoe lang het duurt vooraleer u niet meer gecontacteerd wordt? Of deze dienst echt helemaal gratis is? Klik dan hier en u krijgt meer informatie over de Robinson-lijst, alsook een antwoord op de meest gestelde vragen.

Hoe komt u aan mijn naam?

Waarom en hoe contacteren bedrijven u persoonlijk, zelfs zonder dat u hierom gevraagd hebt ? Waar en hoe komen ze aan uw naam? Welke rechten heeft u als consument? Voor een antwoord op deze en andere vragen, klik hier.

De Robinson-lijsten

Door u in te schrijven op de Robinson-lijst, geeft u aan de bedrijven te kennen dat u geen reclame op naam meer wenst te ontvangen van geen enkel bedrijf dat lid is van de bdma (Belgian Direct Marketing Association). de bdma (Belgian Direct Marketing Association)ontwikkelde twee verschillende Robinson-lijsten :

· Robinson Phone om geen reclame-aanbiedingen per telefoon meer te ontvangen
· Robinson Mail om geen reclame op naam per post meer te ontvangen

N.B.: Er bestonden andere Robinson-lijsten, maar deze werden n.a.v. de getroffen schikkingen van de wetgever verwijderd. Het gaat hier over de Robinson-lijsten Fax, E-mail en SMS. Namelijk, de bedrijven die consumenten willen bereiken die niet klant zijn, moeten bij wet de consument toestemming vragen om zijn/haar faxnummer, emailadres of GSM-nummer (voor SMS-acties) te gebruiken.

 

www.robinson.be

 

 

Geen ongeadresseerd drukwerk meer in mijn bus?

 

Hiervoor kan u via onze milieudienst stickertjes aanvragen om op je brievenbus te kleven. Je hebt de keuze tussen helemaal geen ongeadresseerd drukwerk (behalve de officiële berichtgeving van de overheid (b.v. infozine en nieuwsbrieven van het gemeentebestuur, politiekrant, …) te ontvangen, of nog wel de regionale pers (weekkrant, passé partout, …) maar niet de losse reclamefolders in je bus bezorgd te krijgen.

 

Info: milieu@nieuwerkerken.be of 011 48 03 73, sociaal huis, Kerkstraat 113

 

 

Niet langer telefoongidsen ontvangen?

 

Via deze link kan u melden dat u geen gedrukte exemplaren van de witte gids en gouden gids meer wenst te ontvangen. Als u dat voor half oktober doet, heeft dat effect op het daaropvolgende jaar:

 

www.goudengids.be/businesscenter/uitschrijven-gidsen

Gratis energiescan via Infrax

Veel mensen klagen over de alsmaar stijgende kosten voor stookolie, aardgas en elektriciteit.
Geen wonder. De energieprijzen zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen. En de verwachting is dat ze de komende jaren nog verder zullen stijgen.
Toch kan in de meeste woningen nog makkelijk heel wat energie bespaard worden. Als je maar weet waar je op moet letten.
Maar waar zitten de grote verbruikers? Of zijn er misschien ook echte verspillers?
Met de gratis energiescan van Infrax weet je het meteen.

gok niet op zuinig energieverbruikGeef minder geld uit aan energie met de gratis energiescan van Infrax

 

Energie besparen in je woning is makkelijker dan je denkt. Als je maar weet waar je op moet letten. Maar waar zitten de grote verbruikers? Of zijn er misschien ook echte verspillers? Met de gratis energiescan van Infrax weet je het meteen.

 

Wat is een energiescan?

Bij een energiescan zoekt een energieadviseur in je woning naar mogelijkheden om energie te besparen. Hij bekijkt de woning, de verwarmingsinstallatie, het waterverbruik, de verlichting, elektrische apparaten en veel meer. Hij stelt een lijst op van plaatsen of toestellen waar er 'energieverlies' is.

Op basis van zijn bevindingen krijg je een verslag. Daarin vind je alle informatie en adviezen over hoe je je energieverbruik kan verminderen.

 

Gratis advies en spaarpakket!
De energieadviseur kan tijdens de rondgang of bij een later bezoek ook al enkele energiebesparende maatregelen uitvoeren zoals het vervangen van veelgebruikte gloeilampen door spaarlampen, het installeren van een spaardouchekop, het aanbrengen van reflecterende folie achter de radiatoren, ...

 

Zowel de energiescan als de geplaatste materialen zijn helemaal gratis!

 

Wil jij ook minder energie verbruiken, vraag dan snel je energiescan aan.

 

Hoe inschrijven?

 

  • Telefonisch
    Bel naar de infolijn van Infrax 078 35 30 20 en Infrax regelt je inschrijving.
  • Je kan je ook inschrijven via de gemeente of het OCMW.

 

Na de inschrijving neemt een van onze energieadviseurs met je contact op om een afspraak te maken voor het bezoek.

 

Voor meer info kan je terecht op www.energiescans.be of bel naar de infolijn van Infrax 078 35 30 20.

Contact

Milieudienst
Kerkstraat 113
3850 Nieuwerkerken
Tel 011 48 03 73
Fax 011 67 37 00
milieu@nieuwerkerken.be
http://www.nieuwerkerken.be
madiwodovrzazo
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
31/08 : Dorpsrestaurant
Kan u moeilijk ter plaatse raken of wenst u meer info, neem dan contact op met het... Meer...
10/09 : Openmonumentendag Nieuwerkerken: openstelling Waterkasteel van Binderveld
Zondag 10 september 2017 tussen 13 en 18 uur. Vanaf 13 uur om het half uur... Meer...